Aanpak werkdruk
(Strategisch) HRM-beleidDe ervaren werkdruk in het primair onderwijs is hoog, vooral onder leraren. Wil jij samen met je team aan de slag met werkdruk? Met de aanpak werkdruk van het Arbeidsmarktplatform PO krijg je in vier stappen grip op de werkdruk en het werkplezier op jouw school.
Stap 3: Werkdruk effectief aanpakken
Nu je meer zicht hebt op waar en hoe werkdruk binnen jouw school ontstaat én er een plan gemaakt is, kun je aan de slag met de uitvoering.
Werkdruk is een ingewikkeld probleem. Om het overzichtelijk te maken, kun je het aanpakken als een project. Bij een projectmatige aanpak horen een plan, een werkgroep, een startmoment, een projectleider en een (interne) opdrachtgever. Schoolleiders/bestuurders hebben een belangrijke rol in de aanpak van werkdruk.
Plan van aanpak en projectgroep
Een goed plan bevat minimaal de volgende onderdelen:
- Tijdsplanning: welke activiteiten worden wanneer uitgevoerd ?
- Taakverdeling: wie is waarvoor verantwoordelijk bij de uitvoering?
- Middelen: welke middelen (zoals budget en menskracht) zijn beschikbaar?
De coördinatie van het plan van aanpak kan het beste worden ondergebracht bij een persoon of projectgroep. Zijn de taken en bevoegdheden voor iedereen vooraf duidelijk? Dan is de kans op concrete resultaten het grootst.
Werkdruk aanpakken: handige tools
Kies de methode die het beste bij jouw team past.
Handreiking Ruimte in regels
Tips
Hoe zorg je ervoor dat de uitvoering van het plan vlot verloopt en dat heel het team betrokken blijft bij de aanpak van werkdruk? De volgende tips kunnen daarbij helpen:
- Maak met de projectgroep in de eerste vergadering afspraken over de acties, taakverdeling en het tijdpad. Wanneer willen jullie resultaat zien? Plan realistisch en houd rekening met tegenvallers.
- Begin met de makkelijke, snel uitvoerbare acties en werk ondertussen aan de acties die meer tijd kosten. Op deze manier is snel resultaat zichtbaar.
- Zet in op preventie en wacht niet tot de werkdruk te hoog is opgelopen.
- Kom als projectgroep regelmatig bij elkaar om de voortgang van de plannen met elkaar te bespreken.
- Koppel vanuit de projectgroep regelmatig de voortgang van de plannen terug aan de collega’s buiten de projectgroep.
- Betrek waar het kan ook andere collega’s bij de uitvoering van het plan en communiceer geregeld over de activiteiten en resultaten.
- Heb vertrouwen in elkaar en in het proces. Als directeur betekent dit soms dat je op je handen moet zitten: niet voorop lopen, maar je team volgen
Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief
Vul je e-mailadres in en blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het primair onderwijs en onze publicaties, bijeenkomsten & kennissessies.