Regio Zeeland
Regionale arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2024De arbeidsmarkt in het primair onderwijs is de afgelopen jaren in een rap tempo veranderd. Tot enkele jaren geleden was het voor (startende) leraren nog moeilijk om een baan in de sector te vinden. Die tijd is nu voorbij: de sector heeft te maken met een tekort aan personeel. De personeelstekorten in de sector zijn een groot en groeiend probleem. Toch zal niet elke regio in dezelfde mate te maken krijgen met dit tekort. De arbeidsmarkt in het primair onderwijs heeft namelijk een sterk regionaal karakter, waardoor ontwikkelingen in verschillende regio’s niet per definitie hetzelfde zullen zijn. Voor scholen en schoolbesturen is het daarom belangrijk een goed beeld te hebben van de arbeidsmarkt in hun regio.
Om de sector hierin te ondersteunen, heeft het Arbeidsmarktplatform PO achttien regionale arbeidsmarktanalyses opgesteld. In de analyses worden cijfermatige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in het primair onderwijs per regio in kaart gebracht en toegelicht. Op deze pagina vind je de resultaten voor de regio Zeeland. Ben je geïnteresseerd in een andere regionale arbeidsmarktanalyse? Via het drop-down menu kun je eenvoudig een andere regio bekijken.
Ontwikkeling aantal leerlingen
De ontwikkeling van het aantal leerlingen is van belang voor de ontwikkeling van de werkgelegenheid in de sector. De afgelopen jaren werden veel regio’s in Nederland geconfronteerd met dalende leerlingaantallen. Tussen 2019 en 2023 nam het aantal leerlingen in de sector met 2,5 procent af, tot zo’n 1.465.000 leerlingen. Ook in de regio Zeeland zien we in deze periode een afname van het aantal leerlingen, in totaal met 2,1 procent.
De komende jaren zal het aantal leerlingen in Nederland naar verwachting verder afnemen, hoewel minder sterk dan afgelopen jaren. Tussen 2024 en 2028 daalt de basisgeneratie voor het primair onderwijs naar verwachting met 1,1 procent. In de regio Zeeland wordt een wat sterkere daling verwacht, van circa 32.200 kinderen in 2024 tot zo’n 30.800 kinderen in 2028. Dit komt neer op een daling van 4,4 procent.
Leeftijdsverdeling personeel
De vraag naar onderwijspersoneel wordt niet alleen bepaald door de ontwikkeling van het aantal leerlingen. Ook de uitstroom van personeel, onder andere naar pensioen, speelt een belangrijke rol. Personeel kan ook meer of minder gaan werken of een andere functie binnen de sector vervullen.
De leeftijdsopbouw van het personeel geeft een indicatie van de verwachte uitstroom naar pensioen. Gemiddeld is ruim 21 procent van het personeel (in fte) in het primair onderwijs 55-plus. In de regio Zeeland is een iets kleiner deel van het personeel 55-plus: bijna 19 procent. Net zoals het landelijke beeld, is in deze regio vooral onder het directiepersoneel een relatief groot aandeel 55-plussers werkzaam: ruim 32 procent in 2023. Ter vergelijking: van al het onderwijsgevend personeel in de regio is circa 19 procent 55-plus en van al het ondersteunend personeel zo’n 16 procent. In totaal is ruim 37 procent van het personeel in deze regio jonger dan 35 jaar. In deze regio is het grootste aandeel 35-minners werkzaam als onderwijsondersteunend personeel (circa 48 procent).
Type contract en aanstellingsomvang
Het grootste gedeelte van het onderwijspersoneel in Nederland heeft een vast contract, namelijk ruim 85 procent. De overige 15 procent werkt in tijdelijke dienst. Ook in Zeeland is zo’n 85 procent van het onderwijspersoneel in vaste dienst.
Een aanzienlijk deel van het personeel in het primair onderwijs werkt in een deeltijdbaan. Zo heeft ruim 8 procent een aanstelling van minder dan 0,5 fte. Daarnaast werkt ongeveer een derde van het onderwijspersoneel op basis van een aanstelling van 0,5 – 0,8 fte, terwijl bijna 58 procent meer dan 0,8 fte werkt. In de regio Zeeland ligt het aandeel dat meer dan 0,8 fte werkt met gemiddeld zo’n 52 procent lager. Het aandeel van het personeel met een kleine deeltijdbaan is juist iets hoger dan het landelijk gemiddelde: ruim 12 procent van het onderwijspersoneel heeft een aanstelling van minder dan 0,5 fte in Zeeland.
Ontwikkeling werkgelegenheid
In 2023 werken er ongeveer 191.200 personen in het primair onderwijs. Samen werken zij zo’n 135.300 fte. De werkgelegenheid in de sector is de afgelopen jaren gestegen. Zo nam het aantal werkzame personen en het aantal fte in de sector tussen 2019 en 2023 met circa 6 procent toe. Ook in Zeeland nam de werkgelegenheid toe. Tussen 2019 en 2023 steeg de werkgelegenheid met gemiddeld circa 10 procent, tot zo’n 2.840 fte.
De ontwikkeling van de werkgelegenheid (in fte) in Nederland heeft zich niet voor alle functies op dezelfde wijze voorgedaan. Er zijn functies waar de werkgelegenheid tussen 2019 en 2023 is toegenomen, zoals het ondersteunend personeel (bijna 37 procent). Er zijn echter ook functies die in omvang zijn gekrompen, zoals het directiepersoneel (2 procent) en onderwijsgevend personeel (2,5 procent). Ook in Zeeland zien we verschillen in de ontwikkeling van de werkgelegenheid tussen het directiepersoneel, onderwijsgevend personeel en het ondersteunend personeel. De werkgelegenheid voor ondersteunend personeel steeg hier de afgelopen periode fors (zo’n 41 procent). Het onderwijsgevend personeel steeg ook in omvang met 1,3 procent, terwijl het directiepersoneel juist in omvang daalde (circa 5 procent).
Ontwikkeling instroom en gediplomeerden pabo
De pabo speelt een belangrijke rol op de onderwijsarbeidsmarkt. Niet alleen de kwaliteit van de opleiding, maar ook het aantal studenten dat de opleiding met een diploma verlaat, is daardoor van groot belang. De afgelopen jaren is het aantal pabogediplomeerden in Nederland licht toegenomen. In 2018 waren er 3.603 gediplomeerden. In 2022 is dit aantal toegenomen tot 4.072 gediplomeerden, een toename van 13 procent. In de regio Zeeland nam het aantal gediplomeerden echter af. In 2018 waren er in totaal 75 gediplomeerden in de regio[1], ten opzichte van 54 gediplomeerden in 2022. Dit komt neer op een afname van zo’n 28 procent. Naast gediplomeerden uit de regio kunnen er ook gediplomeerden uit andere regio’s naar deze regio komen om te werken als leraar. Ook kunnen gediplomeerden uit deze regio in een andere regio gaan werken of kiezen voor een baan in een andere sector.
[1] Dit is gebaseerd op de vestigingsgemeente van de hogeschool. Een hogeschool kan meerdere vestigingen hebben in meerdere gemeenten. Om dit zo gedetailleerd mogelijk in kaart te brengen, wordt gekeken naar de gemeente waar elke vestiging van de hogeschool is gevestigd. Er worden, omwille van de overzichtelijkheid, geen gegevens gepresenteerd van (vestigingen van) hogescholen in andere regio’s.
Het aantal studenten in Zeeland dat kiest voor de pabo is de afgelopen periode daarentegen wel toegenomen. Waar in 2019 nog 69 studenten zich inschreven voor de pabo, is dit aantal in 2023 toegenomen tot 93 studenten. Dit is een toename van bijna 35 procent. Landelijk zien we de afgelopen jaren een lichte stijging van de instroom, namelijk een toename van 3,1 procent. In Zeeland kiest zo’n 12,5 procent van de studenten voor een deeltijds of duale opleidingsvorm.
Arbeidsmarktprognoses
Zonder veranderingen in de omstandigheden staat het primair onderwijs, na een lichte stijging, in 2028 een tekort van circa 3.600 fte aan leraren te wachten. Dit komt neer op een relatieve onvervulde werkgelegenheid van 3,8 procent. Dit betekent dat zo’n 3,8 procent van de werkgelegenheid in de sector niet vervuld kan worden. Wel verschillen de voorspelde tekorten per regio. De hoogte van de regionale tekorten hangt onder andere samen met de ontwikkeling van het aantal leerlingen. Ook de leeftijdsopbouw van het lerarenkorps speelt een rol. In de regio Zeeland zal het tekort de komende jaren naar verwachting afnemen van 56 fte in 2024 tot 35 fte in 2028. In vergelijking met andere regio’s is dit een bescheiden tekort in relatie tot de verwachte werkgelegenheid in de regio.
Meer regionale cijfers?
Scenariomodel POBen je op zoek naar aanvullende gegevens over de arbeidsmarkt in jouw regio, bijvoorbeeld over jouw eigen school, schoolbestuur of samenwerkingsverband? Of heb je een andere vraag over regionale arbeidsmarktgegevens? Het Arbeidsmarktplatform PO helpt je graag. Neem contact met ons op of maak gebruik van één van onze instrumenten, zoals het Scenariomodel PO. Via het Scenariomodel PO kun je zelf een berekening maken van de benodigde formatie op jouw school voor de komende jaren. Door deze gegevens te combineren met de leerlingenprognose zie je op tijd of je schoolbestuur of -locatie te maken krijgt met over- of ondercapaciteit.
De arbeidsmarkt voor leraren po 2023-2028 (Centerdata, december 2023)
Bekijk hier de regionale arbeidsmarktramingen die in opdracht van het ministerie van OCW zijn opgesteld door Centerdata.