Versterken imago
(Strategisch) HRM-beleidHet werkgeluk en de baantevredenheid in het primair onderwijs is hoog. Maar liefst 84 procent van het onderwijspersoneel geeft aan (zeer) tevreden te zijn met hun werk. Toch kampt leraarschap met een imagoprobleem, vooral in het primair onderwijs. Het Arbeidsmarktplatform PO wil bijdragen aan het versterken van het imago, door het vak van leraar positief onder de aandacht te brengen.
Helden voor de klas
De campagne Helden voor de klas was een initiatief van het Arbeidsmarktplatform PO samen met Voion om de instroom aan de pabo en de lerarenopleidingen te vergroten. Met als doel: een bijdrage leveren om het lerarentekort in het primair onderwijs aan te pakken. Via social media prikkelden jonge leraren en studenten van de lerarenopleiding jongeren om op een andere manier naar het beroep leraar te kijken. Met die verhalen was de campagne Helden voor de Klas sinds de start in 2017 21 miljoen keer zichtbaar onder jongeren. Het project liep tot en met schooljaar 2018-2019. De campagne is op het Grand Prix Content Marketing 2019 bekroond in de categorie ‘Partnership’, waarbij de synergetische samenwerking tussen opdrachtgever, bureau en mediapartners centraal staat.
Meer studiekiezers voor leraarschap
Hoe denken jongeren over het beroep leraar? En in welke mate heeft de campagne de beeldvorming van het leraren beroep beïnvloed? Dat is bij drie groepen scholieren en studenten onderzocht: jongeren met een passend profiel, jongeren met een neutraal profiel én jongeren met een niet-passend profiel voor het beroep leraar. En wat blijkt? Na afloop van de campagne geven zes op de tien studenten met een passend profiel de meeste voorkeur aan lesgeven in het basisonderwijs. Een flinke verbetering ten opzichte van 2017, toen 34 procent van deze studenten een voorkeur voor het basisonderwijs had.
Hoe denken scholieren en studenten over het beroep leraar?
Online zelftest voor beroep leraar
Een onderdeel van de campagne Helden voor de Klas was de online zelftest voor jongeren om te onderzoeken of het vak leraar bij hen past. De online test geeft jongeren inzicht in hun persoonlijke eigenschappen, hoe die eigenschappen passen bij het beroep leraar en welk type onderwijs het beste bij hen aansluit. In vijf jaar tijd is de test maar liefst 94.000 keer gevonden en meer dan 53.000 keer volledig ingevuld.
Na afloop van de campagne hebben zowel het Arbeidsmarktplatform PO als Voion de test nog online gehouden. In 2023 is de online zelftest overgedragen aan regio Zeeland.
Vervolg met Je bent er voor de klas
Het Arbeidsmarktplatform PO is in oktober 2019 de vervolgcampagne ‘Je bent er voor de klas’ gestart om jongeren te interesseren voor het beroep leraar basisonderwijs.
Je bent er voor de klas
Nederland staat te springen om nieuwe leraren. Dit was reden voor het Arbeidsmarktplatform PO om in 2019 de campagne ‘Je bent er voor de klas’ te lanceren. Met deze campagne wilde het Arbeidsmarktplatform PO jongeren enthousiasmeren voor het beroep leraar primair onderwijs. De aftrap vond op 30 oktober 2019 plaats.
Op de campagnewebsite Je bent er voor de klas konden jongeren vragen stellen aan chatbot Jip over het vak leraar: Hoe word je bijvoorbeeld leraar? Hoe groot is de kans op een baan na het afronden van de pabo? En wat is je loopbaanperspectief in het onderwijs? Op deze vragen en meer gaf Jip de jongeren een antwoord, om hen te enthousiasmeren een keuze te maken voor een carrière in het basisonderwijs. Nog steeds kunnen zij hier video’s bekijken waarin influencers zoals Mr Polska, Stijn Fransen, Koen Weijland, Willy Wartaal en Donnie meelopen op school en een lesgeven aan leerlingen.
Een dag in de klas bij meester Lennart
In onderstaande interactieve video volg je Lennart, Leraar van het Jaar PO 2022. Lennart laat zien hoe een werkdag als leraar eruitziet en neemt je mee in zijn school en klas. De video is interactief. Dat betekent dat je als kijker zelf de regie hebt en zelf bepaalt hoe het verhaal verloopt. Ook bevat de video een aantal quizvragen en verborgen elementen die het gesprek in de klas stimuleren. De video is gemaakt voor de campagne Je bent er voor de klas en is voor docenten en mentoren van havo-3 of vwo-3 klassen. Zij kunnen de video gebruiken om leerlingen te enthousiasmeren en stimuleren om een studie in het onderwijs te kiezen.
Handleiding een dag in de klas bij meester Lennart
Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief
Vul je e-mailadres in en blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het primair onderwijs en onze publicaties, bijeenkomsten & kennissessies.