Jongerencampagne

Jongerencampagne Je bent er voor de klas

Nederland staat te springen om nieuwe leraren. Dit was reden voor het Arbeidsmarktplatform PO om de campagne ‘Je bent er voor de klas’ te lanceren. Met deze campagne wil het Arbeidsmarktplatform PO jongeren enthousiasmeren voor het beroep leraar primair onderwijs. De aftrap vond op 30 oktober 2019 plaats, en deze campagne loopt op dit moment nog.. Hieronder een overzicht van de activiteiten die tot nu toe plaatsvonden.

BN’ers voor pop-up klassen

In centrum Den Haag werden rapper Mr. Polska en actrice Stijn Fransen verrast; zij mochten ‘on the spot’ les gaan geven aan een pop-up klas. E-sporter Koen Weijland overkwam hetzelfde in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. Zij ervaarden hoe het is om als leraar voor de klas te staan. Bekijk hun reacties op de campagnewebsite ‘Je bent er voor de klas’.

Willie Wartaal digitaal voor de klas!

Tijdens de coronaperiode werd er digitaal lesgegeven. Dat was even omschakelen, zowel voor de leraar als de leerlingen. Rapper Willie Wartaal verraste groep 7 van een Haagse basisschool in hun huiskamers. De zanger van De Jeugd van Tegenwoordig verscheen plotseling voor de camera toen de leerlingen inschakelden voor hun digitale les.

Kerstgedachten met Stijn Fransen

Actrice Stijn Fransen, o.a. bekend van SpangaS, Expeditie Robinson en GTST, ging voor de campagne ‘Je bent er voor de klas’ terug naar de plek die in haar jonge jaren centraal stond: haar basisschool. Zij verraste daar een voor haar bijzondere persoon.

Via VR-sessies in de schoenen van een leraar staan

Op diverse plekken in het land zijn VR-sessies georganiseerd om het leraarschap te promoten. Tijdens een VR-sessie kijken jongeren door de ogen van meester Jasper. Zo kunnen ze ervaren hoe het is om een dag les te geven. De sessies vonden onder andere plaats in de bibliotheek van Breda en Amsterdam. Naast een bijzondere ervaring vormden de sessies ook een mooie aanleiding voor een gesprek. Zo konden de jongeren na een VR-sessie met hun vragen terecht in de bibliotheek, maar ook op de campagnewebsite met chatbot Jip.

VR Sessie

Campagnewebsite en chatbot Jip

Op de campagnewebsite ‘Je bent er voor de klas’.  kunnen jongeren vragen stellen aan chatbot Jip over het vak leraar: Hoe word je bijvoorbeeld leraar? Hoe groot is de kans op een baan na het afronden van de pabo? En wat is je loopbaanperspectief in het onderwijs? Op deze vragen en meer geeft Jip de jongeren een antwoord, om hen  te enthousiasmeren een keuze te maken voor een carrière in het basisonderwijs. 

Bekijk nog meer campagnevideo’s op de website www.voordeklasermee.nl