Leraar van het jaar Angela Esajas: alles voor de leerling
Na een korte carrière op tv maakte Angela Esajas een switch naar het onderwijs en staat ze voor de klas op CBS De Driemaster in Almere. Als Leraar van het Jaar voor het primair onderwijs draagt ze vol overtuiging uit hoe mooi haar beroep is, en maakt ze zich hard voor kansengelijkheid. Vijf vragen aan een nieuwe Bekende Leraar, een BL’er, van wie we dit jaar nog veel zullen horen.
Hoe is het om Leraar van het Jaar te zijn?
‘Ik vind het een enorme eer! Het lijkt wel een droom. Ik heb leuke reacties gehad en ook veel interviewverzoeken. Het geeft me de kans om anderen te inspireren voor het onderwijs. Ik ben een enthousiast persoon en ik hoop met trots uit te dragen: het onderwijs doet ertoe! Verder wil ik me inzetten voor kansengelijkheid. Ik wil vooral laten zien hoe wij, het team, de leerlingen, ouders en de school dat in de praktijk doen.’
Waar komt jouw drive vandaan?
‘De leerlingen zijn voor mij het belangrijkst. Ik wil ze vooruit helpen, dat ze ervaren: ik kan het wel! Als leerlingen altijd onvoldoendes halen, dan doet dat wat met hun zelfvertrouwen. Het wordt een selffulfilling prophecy. Ik wil juist kijken naar wat zij wèl kunnen en benoemen wat goed gaat. De vraag is: wat heeft een kind nodig om verder te komen? Het gaat erom dat je hoge verwachtingen hebt van leerlingen en dat je ze eigenaar maakt van het leerproces. Dan zijn ze gemotiveerd om een doel te halen. Als dat lukt, is het een moment om een feestje te vieren en successen te delen. Bijvoorbeeld met een applaus in de klas! Dan zie je ze stralen, dat geeft echt zelfvertrouwen.’
Kun je de ervaring uit je eerdere carrière gebruiken als leraar?
‘Ik heb een aantal jaren kinderprogramma’s gepresenteerd, dat was erg leuk. Mijn ervaring op de theaterschool heeft me geleerd om goed te luisteren en me te verplaatsen in een ander. Het heeft mijn leefwereld groter gemaakt. Ik hoef het niet allemaal zelf meegemaakt te hebben om andere mensen te kunnen begrijpen. Een goede relatie opbouwen met leerlingen en hun ouders, dat ligt me. Ik ben iemand die out of the box denkt: bij mij staat het kind altijd voorop.’
Jullie school is volgens de Onderwijsinspectie een achterstandsschool. Wat betekent dat?
‘Voor mij betekent werken op een achterstandsschool dat er een bepaald stempel op wordt gedrukt. De economische, sociale en culturele achtergrond bepaalt al mede het ‘succes’ van de school. Onderwijsresultaten worden snel gekoppeld aan dit begrip. Terwijl het gesprek juist moet gaan om het onderwijs dat professionals geven. En niet de achtergrond van leerlingen. Als mijn leerlingen zich niet ontwikkelen, dan zoek ik het bij mezelf. Ik heb het dan blijkbaar niet goed overgebracht en moet andere manieren zoeken. Ik vind het belangrijk om me te blijven verbeteren. Dat doe ik door me kwetsbaar op te stellen. Leren van collega’s, dat je bij elkaar in de klas kijkt en je elkaar versterkt: zo kun je verbeteren. En dat heeft onze school de afgelopen drie jaar gedaan.’
Wat kunnen we dit jaar van jou zien en horen?
‘Ik wil als ambassadeur andere scholen laten zien hoe wij op onze school de leraar in zijn kracht zetten. Om samen het beste uit leerlingen te halen, ongeacht hun achtergrond. Ik wil de regering vragen om blijvend te investeren in het onderwijs. En het bijvoorbeeld gemakkelijker maken dat schoolstichtingen meer samenwerken, zodat leraren hun kennis en expertise kunnen delen.’
Leraar van het Jaar: vak op een inspirerende manier uitdragen
De titel Leraar van het Jaar wordt in vier categorieën uitgereikt: primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Een vakjury kiest de winnaar uit twaalf genomineerden die door leerlingen, ouders en collega-leraren zijn voorgedragen. De Leraar van het Jaar draagt volgens de jury het vak van leraar op een inspirerende manier uit en vertegenwoordigt het beroep op een goede manier. De Leraren van het Jaar zijn een jaar lang ambassadeur en het gezicht van de beroepsgroep. Ze zetten zich in voor belangrijke onderwijsthema’s in het maatschappelijk debat.