Schoolleiders waarderen hun vak ondanks complexe uitdagingen

Het Arbeidsmarktplatform PO start een verkennend onderzoek naar de positie van leraren van kleur in het primair onderwijs. Daarvoor zijn we op zoek naar (oud-)leraren en lesbevoegden van kleur. Ben jij dat? We vinden het fijn als je jouw ervaringen wilt delen en wilt meedenken over manieren om de vertegenwoordiging van leraren van kleur te verbeteren. Val jij niet binnen de doelgroep, zou je ons dan willen helpen door deze oproep te delen?
In het basisonderwijs zijn leraren van kleur nog altijd ondervertegenwoordigd. Hun aandeel is bijvoorbeeld kleiner dan het aandeel personen van kleur binnen de totale beroepsbevolking met een hbo-opleiding. Ook verlaten onderwijsprofessionals van kleur relatief vaak het onderwijs. Dat is jammer, want diversiteit in onderwijsteams draagt bij aan kwalitatief beter onderwijs, vergroot de kansengelijkheid van leerlingen en kan helpen het lerarentekort terug te dringen. Onderwijsprofessionals van kleur kunnen bovendien een rolmodel zijn voor iedereen die zich in hen herkent. Daarom starten we een onderzoek naar de positie van leraren van kleur in het primair onderwijs.
We onderzoeken hoe het komt dat leraren van kleur ondervertegenwoordigd zijn en welke strategieën scholen kunnen inzetten om hen aan te trekken én te behouden.
Ben jij of ken jij een (oud-)leraar van kleur in het primair onderwijs? We waarderen het als je meedoet aan dit onderzoek en/of deze oproep deelt in je netwerk.
Leraren of oud-leraren die willen meedoen aan het onderzoek kunnen mailen naar onderzoeker Yasamin Modhej: y.modhej@caop.nl.
Wil je meer weten over dit onderzoek of over waarom we de term leraren van kleur gebruiken? In de Q&A hieronder beantwoorden we mogelijke vragen over het onderzoek. Heb je een vraag die er niet tussen staat? Neem gerust contact op met onderzoeker Yasamin Modhej: y.modhej@caop.nl.
Lees verder in ons dossier Diversiteit en inclusie.
In dit onderzoek is ervoor gekozen om de term ‘personen van kleur’ te gebruiken, en dus ook ‘leraren van kleur’. Uit een recente verkenning onder docenten in het voortgezet onderwijs bleek dat zij overwegend de voorkeur gaven aan deze term. Het ligt voor de hand dat dit ook geldt voor personeel in het primair onderwijs.
Deze term wordt in dit onderzoek breder opgevat dan louter uiterlijke kenmerken. Met de aanduiding ‘van kleur’ bedoelen we mensen die:
De term erkent de eigen beleving van een persoon: mensen kunnen zelf bepalen of ze zich zo benoemen en willen identificeren. Het is dus geen vastgestelde ‘categorie’ die aan mensen wordt opgelegd.
Doordat de term ‘van kleur’ de eigen beleving van de persoon erkent, sluit deze ook goed aan bij het doel van het onderzoek: de ervaringen van leraren van kleur in kaart brengen. Vanuit die ervaringen willen we de kansen en mogelijkheden verkennen om meer leraren van kleur in het basisonderwijs aan te trekken en te behouden.
Tegelijkertijd realiseren we ons dat de term ‘van kleur’ niet voor iedereen vanzelfsprekend of passend is. Daarom blijven we hier tijdens het onderzoek kritisch op reflecteren. Mocht uit het onderzoek blijken dat een andere benaming beter aansluit bij de beleving van respondenten, dan wordt het gebruik van deze term heroverwogen.
We zijn op zoek naar leraren van kleur die momenteel in het primair onderwijs werken. Daarnaast nodigen we graag personen van kleur uit met een lesbevoegdheid die nu niet (meer) in het primair onderwijs werken, of die dat na hun opleiding nooit hebben gedaan. Juist ook deze perspectieven zijn waardevol om een volledig beeld te krijgen van de kansen en belemmeringen die een rol spelen bij de ondervertegenwoordiging van leraren van kleur in het primair onderwijs.
Alle gesprekken die we voeren in het kader van dit onderzoek, zijn strikt vertrouwelijk. De aanmelding verloopt direct via de onderzoekers. Ook als je bijvoorbeeld via je schoolleider of leidinggevende over het onderzoek hebt gehoord, wordt deze niet geïnformeerd als jij besluit deel te nemen. Alles wat je met ons deelt, wordt anoniem verwerkt. Dat betekent dat persoonlijke of herleidbare informatie – zoals jouw eigen naam, maar ook de naam van jouw school – niet in het rapport komt. Aan het eind van het onderzoek ontvang je een terugkoppeling met de resultaten. Daarna worden jouw contactgegevens verwijderd.
Jouw ervaringen en inzichten als leraar van kleur vormen de kern van dit onderzoek. De gesprekken met leraren van kleur zijn dan ook het belangrijkste onderdeel van de dataverzameling. Daarnaast wordt een literatuurstudie uitgevoerd en spreken we met enkele schoolleiders en HR-medewerkers om het bredere perspectief rondom dit thema te begrijpen. De resultaten worden verwerkt in een onderzoeksrapport. Hierin doen we ook concrete aanbevelingen aan het onderwijsveld, zodat jouw input bijdraagt aan zichtbare verandering.
Het Arbeidsmarktplatform PO vindt het belangrijk dat iedereen in het onderwijs zich gezien, gehoord en veilig voelt – ongeacht culturele achtergrond, seksuele oriëntatie, geloofsovertuiging of beperking. Diversiteit en inclusie zijn essentieel om scholen tot een aantrekkelijke werk- en leerplek te maken voor iedereen. Dat vraagt om bewust beleid van schoolbesturen en schoolleiders, waarbij aandacht is voor inclusief personeelsbeleid, veilige werkculturen en een diverse instroom van leraren.
Meer hierover lees je in ons dossier Diversiteit en inclusie.