Schoolleiders waarderen hun vak ondanks complexe uitdagingen

Hoe geven scholen het werkverdelingsplan vorm, welke afspraken maken ze erin en hoe werkt het in de praktijk? Dat zijn vragen die aan bod komen bij de evaluatie van het werkverdelingsplan in opdracht van de cao-partijen (PO-Raad, AOb, AVS, CNV Onderwijs en FvOv). Het Arbeidsmarktplatform PO ontwikkelde op verzoek van de cao-tafel drie nieuwe publicaties met daarin inzichten uit de evaluatie van het werkverdelingsplan en praktijkvoorbeelden van pauzeregelingen. Hiermee krijgen scholen inzicht in de waarborging van rustmomenten en een eerlijke taakverdeling. Dat kan bijdragen aan een gezondere balans tussen werkdruk en welzijn in het primair onderwijs.
Een duidelijke werkverdeling is essentieel voor een prettige werkomgeving in het primair onderwijs. Daarom is vijf jaar geleden in de cao voor het primair onderwijs afgesproken dat scholen werken met een werkverdelingsplan. Medewerkers hebben daarmee meer inspraak gekregen in de werkverdeling. Bovendien geeft het werkverdelingsplan meer ruimte om taken te verdelen op basis van de expertise en interesse van medewerkers. Na vijf jaar vragen de sociale partners zich af hoe het werkverdelingsplan wordt ervaren en gebruikt in de praktijk.
De evaluatie van het werkverdelingsplan laat zien dat veel medewerkers en leidinggevenden het plan vooral waarderen om de duidelijkheid die het biedt over taken en wederzijdse verwachtingen. Toch blijkt dat nog niet alle mogelijkheden van het werkverdelingsplan volledig worden benut. De inzichten uit de evaluatie helpen cao-partijen en schoolorganisaties om werkverdelingen beter af te stemmen op de behoeften en kwaliteiten van medewerkers, en knelpunten zoals onduidelijkheid over uren en taken aan te pakken.
Onderdeel van het werkverdelingsplan is de pauzeregeling. Laat je inspireren door zes praktijkvoorbeelden van pauzeregelingen bij verschillende scholen. Van roterende pauzediensten tot het inzetten van sportinstructeurs: elk voorbeeld laat zien hoe pauzes effectief te organiseren zijn binnen diverse schoolroosters. Deze voorbeelden bieden concrete ideeën om rustmomenten beter te waarborgen, zelfs tijdens drukke dagen.
De handreiking ‘Hoe zorg je voor echte pauzes?’ biedt praktische tips voor scholen om het gesprek te voeren over de pauzeregeling. De handreiking bevat richtlijnen over teamafspraken, het creëren van geschikte pauzeruimtes en het waarborgen van ongestoorde rustmomenten. Met deze handreiking kan je direct aan de slag om het gesprek over pauzes te voeren op jouw school.
Lees de volledige publicaties en ontdek hoe jouw school werkdruk kan verminderen en het welzijn van medewerkers kan versterken. Bekijk hier de praktijkvoorbeelden, handreiking en evaluatie.