Maak je hr-beleid in het primair onderwijs? Deel jouw visie op zij-instromende schoolleiders!

Schoolorganisaties in het primair onderwijs werken steeds vaker samen met partners buiten het onderwijs. Zo zijn de gemeente, de zorg en de kinderopvang belangrijke samenwerkingspartners om de ontwikkeling van kinderen te bevorderen en kansenongelijkheid te verkleinen. Maar welke samenwerkingsvormen zijn er allemaal? Welke effecten hebben de samenwerkingsvormen op onderwijsmedewerkers? En welke factoren bevorderen of belemmeren de samenwerking? Om die vragen te beantwoorden, voerde het Arbeidsmarktplatform PO een literatuurstudie uit. Daaruit blijkt dat samenwerking met andere organisaties of domeinen positieve effecten kan hebben op de kwaliteit van het werk in het primair onderwijs.
De samenwerking van schoolorganisaties met partners van buiten het onderwijs is de afgelopen jaren flink toegenomen. Dat heeft te maken met ontwikkelingen zoals de invoering van de Wet passend onderwijs waardoor meer samenwerking met de jeugdhulp nodig is en het Nationaal Programma Onderwijs dat om meer afstemming vraagt met de gemeente. Daarnaast werken het basisonderwijs en de kinderopvang steeds vaker samen om een doorgaande leer- en ontwikkellijn voor kinderen te realiseren. Denk aan Integrale Kindcentra (IKC’s) waar onderwijs, opvang en welzijnsactiviteiten zijn samengevoegd.
In de literatuurstudie zetten we ook op een rij wat nodig is om effectief samen te werken met andere sectoren:
Wil je meer weten de verschillende vormen van samenwerkingen en hun effect op de onderwijskwaliteit? Lees dan de literatuurstudie Samenwerken is vermenigvuldigen.