Direct naar content

Loopbaanpad OOP’ers: ‘De scholenstichting steunt me in mijn ambitie’

Praktijkverhalen 28 februari 2024

Om een open dialoog over ontwikkelingsmogelijkheden van onderwijsondersteunend personeel (OOP) te stimuleren, brengen we praktijkvoorbeelden in beeld. Chantal Schaap, onderwijsassistent op de openbare Daltonschool in Overschie, vertelt in deze video over haar loopbaanpad en ambities. De loopbaanmogelijkheden van onderwijsassistenten en leraarondersteuners zijn namelijk gevarieerder dan gedacht, zo blijkt uit een verkenning van het Arbeidsmarktplatform PO. Ook hun inzet in de school kan veel groter zijn.

De coronatijd zette de baan in evenentmanagement van Chantal Schaap op zijn kop. Omdat ze het altijd al leuk vond om kinderen iets te leren, besloot ze de opleiding voor onderwijsassistent te gaan volgen. Het was een schot in de roos en daar is het niet bij gebleven. Nu wil ze verder als leraarondersteuner. Chantal: ‘Ik wil me graag inzetten om de overlap tussen peuterspeelzaal en kinderopvang naar groep 1 kleiner te maken. Dat is een nieuwe rol binnen de school en de scholenstichting ondersteunt mij daarin.’

De scholenstichting kijkt goed mee waar mijn ambitie ligt en dat doet mij groeien.Chantal Schaap, leraarondersteuner in opleiding openbare Daltonschool Overschie

Meer lezen

Wil je meer weten over de verschillende loopbaanpaden van onderwijsondersteuners? Bekijk de andere video’s uit de reeks en lees de verkenning in ons kennisdossier over loopbaanpaden van OOP’ers.