Direct naar content

Loopbaanpad OOP’ers: ‘Ook in het team moet je openstaan voor elkaars talent’

Praktijkverhalen 28 februari 2024

Wat vindt Jacqueline van Rijbroek, leraarondersteuner in opleiding bij Speelleercentrum De Wijde Wereld in Uden, van haar ontwikkelingsmogelijkheden als OOP’er? Om een open dialoog over ontwikkelingsmogelijkheden te stimuleren, brengen we praktijkvoorbeelden van onderwijsondersteunend personeel (OOP) in beeld. Dat doen we door hen zélf aan het woord te laten. De loopbaanmogelijkheden van onderwijsassistenten en leraarondersteuners zijn namelijk gevarieerder dan gedacht, zo blijkt uit een verkenning van het Arbeidsmarktplatform PO. Ook hun inzet in de school kan veel groter zijn.

Ze werkte met plezier in de kinderopvang op het Speelleercentrum De Wijde Wereld waar opvang en onderwijs samenkomen. Toen er een peuter-kleutergroep werd opgestart voor drie- en vierjarigen, zocht de directie een geschikte kandidaat. Jacqueline: ‘Ik was erg enthousiast en heb gesolliciteerd. Na een cursus didactische ondersteuning volg ik nu de opleiding lerarenondersteuner. Alles wat ik leer, kan ik direct in de praktijk toepassen. Ik vind het fijn om deze kans te krijgen!’

In het team staat iedereen open voor elkaars talent, dat je dat kunt laten zien en dat je wordt ondersteund in je ontwikkeling.Jacqueline van Rijbroek, leraarondersteuner in opleiding bij Speelleercentrum De Wijde Wereld in Uden

Meer lezen

Wil je meer weten over de verschillende loopbaanpaden van onderwijsondersteuners? Bekijk de andere video’s uit de reeks en lees de verkenning in ons kennisdossier over loopbaanpaden van OOP’ers.