Direct naar content

Loopbaanpad OOP’ers: ‘Uiteindelijk wil ik me ontwikkelen tot leesexpert op onze school’

Praktijkverhalen 28 februari 2024

De loopbaanmogelijkheden van onderwijsassistenten en leraarondersteuners zijn gevarieerder dan gedacht. Dat blijkt uit een verkenning van het Arbeidsmarktplatform PO. Ook hun inzet in de school kan veel groter zijn. Om een open dialoog over ontwikkelingsmogelijkheden te stimuleren, brengen we praktijkvoorbeelden van onderwijsondersteunend personeel (OOP) in beeld. Dat doen we door OOP’ers zélf aan het woord te laten over hun ontwikkelingsmogelijkheden. In deze video gingen we in gesprek met Mark Appeldoorn, leraarondersteuner op basisschool de Regenboog in Tiel.

Dezelfde kansen voor ieder kind

Na jaren in de evenementenbranche en horeca gewerkt te hebben, maakte Mark vier jaar geleden de overstap naar het onderwijs. Tijdens de pabo kwam hij erachter dat hij het ondersteunen van kleine groepjes leerlingen erg leuk vond en is hij geswitcht van opleiding. Nu werkt hij als   leraarondersteuner en is hij bezig om zich te ontwikkelen tot leesexpert. Deze extra rol komt voort uit zijn liefde voor het kinderboek; daar wilde hij binnen de school iets mee doen. Mark: ‘Samen met een collega die ook leescoördinator is, zetten we het leesbeleid van de school neer. En dat beleid is straks leidend voor de werkwijze van alle leraren bij ons op school.’

Onderwijs zonder onderwijsassistenten en leraarondersteuners is heel moeilijk. Zij zorgen er ook voor dat ieder kind dezelfde kansen krijgt in de klas.Mark Appeldoon, leraarondersteuner basisschool De Regenboog

Meer lezen

Wil je meer weten over de verschillende loopbaanpaden van onderwijsondersteuners? Bekijk de andere video’s uit de reeks en lees de verkenning in ons kennisdossier over loopbaanpaden van OOP’ers.