De loopbaanmogelijkheden van onderwijsassistenten en leraarondersteuners zijn gevarieerder dan gedacht. Dat blijkt uit een verkenning van het Arbeidsmarktplatform PO. Ook hun inzet in de school kan veel groter zijn. Om een open dialoog over ontwikkelingsmogelijkheden te stimuleren, brengen we praktijkvoorbeelden van onderwijsondersteunend personeel (OOP) in beeld. Dat doen we door OOP’ers zélf aan het woord te laten over hun ontwikkelingsmogelijkheden. In deze video gingen we in gesprek met Esther Hijman, onderwijsassistent op CBS De Bron in Numansdorp.
Na een carrière als leraar en schooldirecteur merkte Esther Hijman dat dit toch niet goed bij haar paste en begon ze haar eigen coachingspraktijk. Nu werkt ze daarnaast als onderwijsassistent op CBS De Bron. Ze ondersteunt zorgleerlingen en heeft ook een administratieve taak. Esther: ‘Ik ervaar het niet als een stap terug. Integendeel, ik heb het zo veel meer naar mijn zin, door de afwisseling en vrijheid in aanpak.’
Voer als directeur het gesprek met je medewerkers over hun kracht en kwaliteiten. Dan weet je gelijk wat je allemaal binnen je school hebt.Esther Hijman, onderwijsassistent op CBS De Bron in Numansdorp
Meer lezen
Wil je meer weten over de verschillende loopbaanpaden van onderwijsondersteuners? Bekijk de andere video’s uit de reeks en lees de verkenning in ons kennisdossier over loopbaanpaden van OOP’ers.