Direct naar content

Podcast: Werven en behouden van schoolleiders met de medewerkersreis

Praktijkverhalen 7 mei 2024

Hoe trek je de juiste schoolleiders aan voor je organisatie en hoe kun je hen behouden? Als je uitgaat van een medewerkersreis krijg je daar meer grip op. Denken vanuit de medewerker zelf en uitgaan van een breder belang dan dat van je eigen school zijn daarbij het uitgangspunt, vertellen Inge Brummel, HR-adviseur Stichting OOZ en Gerdo van den Burg, directeur basisschool Het Atelier. Luister naar hun tips en ervaring in de podcast Wat is het geheim van een goede medewerkersreis voor startende schoolleiders?

Bij het woord medewerkersreis krijg je misschien een vakantiegevoel, maar in de wereld van personeelszaken is het een heel ander begrip. De metafoor komt van het Engelse ‘employee journey’. Als je de loopbaan van een leidinggevende in het onderwijs bekijkt vanuit het perspectief van een reis die je in de organisatie maakt: de intake bij de start, de tussenstops tijdens de loopbaan en ook de uitstroom naar een andere baan (liefst in het onderwijs natuurlijk), dan heb je het over de medewerkersreis. Denken en handelen vanuit dit perspectief geeft houvast om mensen duurzaam aan je organisatie te verbinden.

Bijzondere positie

‘Een medewerkersreis geeft focus als je mensen wilt werven voor je organisatie. Je wilt natuurlijk dat zij het fijn vinden om bij je te blijven werken. En mochten zij weggaan, wil je ook graag dat ze ambassadeur blijven van je organisatie’, zegt Inge Brummel, HR-adviseur bij Stichting OOZ in Zwolle. ‘Het gaat vooral om maatwerk: je moet goed kijken wat iemand nodig heeft. Dat kan natuurlijk per persoon en per team verschillen.’
Zij benadrukt het belang van goede begeleiding van schoolleiders om hen te behouden of laten doorstromen naar een andere functie. ‘Schoolleiders werken vaak als eenling in de school. Ze hebben een bijzondere positie: aan de ene kant zijn ze leidinggevende, en aan de andere kant ook onderdeel van het team. Daarom zijn intervisie en coaching, bijvoorbeeld vanuit het bestuur, zo belangrijk.’

‘Schoolleiders hebben een bijzondere positie: aan de ene kant zijn ze leidinggevende, en aan de andere kant ook onderdeel van het team.’

Aansprekende reis

Gerdo van den Burg, directeur basisschool Het Atelier in Zwolle, werkte 17 jaar in de financiële sector en stapte toen over naar het onderwijs. Zijn ervaring als leidinggevende nam hij mee bij zijn opleiding tot schoolleider en in de onderwijspraktijk. ‘Er zitten veel overeenkomsten in. Verschil is wel dat mensen in het onderwijs vooral oplossingsgericht denken en minder, zoals ik gewend was, zoeken naar een oorzaak. Als je dat doet, ben je bezig met structureel oplossen van een probleem.’
Hij vertelt graag over de reis die hij in het onderwijs maakte en merkt dat dit mensen inspireert om een overstap te maken.

Een strategische aanpak om medewerkers te binden en te boeien is belangrijk, stellen zij. Het tekort aan schoolleiders is immers minstens zo groot als aan leraren. Kandidaten interesseren voor een leidinggevende functie in de schoolorganisatie en hen te blijven binden is een uitdaging die een aanpak vraagt om een aanpak op regionaal, bovenbestuurlijk niveau, aldus beide onderwijsprofessionals.

Tips om een medewerkersreis voor jouw organisatie te maken

  • Bekijk precies wat teams en leidinggevenden nodig hebben in hun medewerkersreis
  • Zorg voor een goede landing en intake van startende schoolleiders, zoals meeloopdagen en een assessment zodat zij een goed beeld van de organisatie krijgen en omgekeerd
  • Begeleid startende schoolleiders met (externe) coaching, intervisie en ga uit van maatwerk voor verdere ontwikkelingsmogelijkheden
  • Zorg voor een strategische, bestuursoverkoepelende aanpak om personeelstekorten tegen te gaan

 

Beluister de podcast