Direct naar content

‘Expeditie Teamdialoog biedt waardevolle inzichten en praktische handvatten’

Praktijkverhalen 31 maart 2022

De basis van goed onderwijs? ‘Een prettig werkklimaat waarin leerkrachten het beste uit zichzelf kunnen halen’, aldus Margreet van der Laan. Margreet is directeur van basisschool It Tredde Sté in Jirnsum, onderdeel van Stichting Proloog. ‘Een open dialoog stimuleert zo’n prettig werkklimaat. Toen ik hoorde over Expeditie Teamdialoog was ik dan ook direct enthousiast.’ Samen met nog twee collega’s binnen Proloog, besloot Margreet deel te nemen aan de pilot. In dit artikel vertelt zij hoe ze de expeditie heeft ervaren.

‘Binnen onze school zijn we gestart met zelfstandig functionerende werkgroepen die zijn georganiseerd rondom belangrijke speerpunten binnen ons onderwijs. Zij hebben de verantwoordelijkheid om deze speerpunten verder uit te werken en de besluiten te nemen die daarbij komen kijken. In de praktijk blijkt dit niet altijd even soepel te verlopen. Daarom was ik op zoek naar een manier om op een open, positieve wijze het gesprek aan te gaan en te onderzoeken hoe het beter kan. Expeditie Teamdialoog sloot goed aan bij die behoefte.’

‘De expeditie heeft waardevolle inzichten en handvatten opgeleverd die toepasbaar zijn in verschillende situaties.’

Meer dan een gesprek

‘Expeditie Teamdialoog is gebaseerd op Appreciative Inquiry of waarderende gespreksvoering. Deze methode gaat veel verder dan een gewoon gesprek. In plaats van je te richten op wat niet goed gaat, ligt de focus op wat wel goed gaat en waar je heen wilt. Zo kun je samen de gewenste uitkomst vormgeven en daar op een constructieve manier naartoe werken. Deze aanpak creëert lucht en ruimte en voorkomt dat je blijft hangen in een negatieve spiraal. Eerder had ik deze benadering al eens ingezet tijdens een fusietraject en dat was goed bevallen. Daarom wilde ik er graag meer over leren. Dat is gelukt. De expeditie heeft waardevolle inzichten en handvatten opgeleverd die toepasbaar zijn in verschillende situaties.’

Zelf doen en ervaren

‘De expeditie bestond uit vier online bijeenkomsten; twee trainingen van een dagdeel en twee intervisiesessies. Daarnaast ontvingen we wekelijks een e-mail met extra informatie, tips en oefeningen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie niet in de gaten had dat de e-mails ook bij de expeditie hoorden’, lacht Margreet. Of ze er wel wat aan gehad heeft? ‘Zeker! Tijdens de online sessies onder begeleiding van de coaches leer je hoe je op basis van de waarderende dialoog sturing kunt geven aan een overleg. Dit moet je vooral zelf doen en ervaren. Het is dus belangrijk dat je tijdens al deze sessies aanwezig kunt zijn. Helaas hebben mijn collega’s en ik door omstandigheden één van de sessies moeten missen. Dat was echt een nadeel, zowel voor ons als voor de dynamiek in de trainingsgroep. De e-mails waren daarnaast een mooie aanvulling met extra informatie en korte oefeningen.’

Deskundige begeleiding

De begeleiding van de trainingen en intervisies van Expeditie Teamdialoog is in handen van Hildi Glastra van Loon en Renate van der Veen. Over hen vertelt Margreet: ‘Het zijn beiden prettige en deskundige trainers en dialoogbegeleiders met een open houding. Hun grootste kracht schuilt in de onderlinge synergie en wisselwerking. Zo weten ze samen een veilige omgeving te creëren waarin iedereen de kracht van de dialoog kan ervaren. Wat een hele prestatie is, aangezien de sessies online plaatsvonden waardoor er vanzelfsprekend al een fysieke afstand was tussen de deelnemers. Ook maakten ze goed gebruik van kleinere break-outrooms waarbij we in kleinere groepjes konden oefenen met verschillende technieken, thema’s en situaties. Doordat ze mij en mijn collega’s in verschillende groepen indeelden, konden we na afloop onze ervaring en inzichten delen en zo optimaal profiteren van de expeditie.’

Weinig moeite, groot resultaat

Sinds ze heeft meegedaan met de expeditie ziet Margreet regelmatig mogelijkheden om de waarderende dialoog in de praktijk te brengen. ‘De directe aanleiding was de behoefte om een opbouwende dialoog aan te gaan met de verschillende werkgroepen bij ons op school. Dat gaan we de komende periode ook zeker doen. Tegelijkertijd ben ik me nu veel meer bewust van de brede toepasbaarheid van de waarderende dialoog. Het is echt een middel om de communicatie in de school op een hoger niveau te brengen. Binnen het team, maar bijvoorbeeld ook met de MR en ouderraad. Het grote voordeel van deze methode vind ik dat je met weinig moeite een groot resultaat kunt behalen. Je hoeft een gesprek niet tot in de puntjes voor te bereiden. Het is juist de bedoeling dat je ruimte en rust creëert om naar elkaar te luisteren. Zodat je kunt reflecteren op je eigen gedrag en het verhaal van de ander. Dat is een verrijking voor de onderlinge dynamiek, waardoor ongewenste emoties buiten de deur blijven en je beter tot de kern komt.’

Meld je aan!

Ben je schoolleider in het primair onderwijs en ben je net als Margreet en haar collega’s op zoek naar een manier om op een open, positieve wijze het gesprek met jouw team aan te gaan? Op 19 april start de vierde en laatste pilot Expeditie Teamdialoog. Deze loopt tot en met 5 juli 2022. Meld je aan via info@arbeidsmarktplatformpo.nl. Wil je meer weten? Lees hier meer informatie over de training en trainingsdata.