Direct naar content

Startende leraren zelfverzekerder voor de klas dankzij begeleiding

Praktijkverhalen 12 oktober 2021

Als startende leraar sta je voor veel uitdagingen. Goede begeleiding is essentieel om uitval te voorkomen en een snellere professionele groei te ondersteunen. Waar hebben startende leraren begeleiding bij nodig en hoe is de begeleiding vormgegeven? In deze serie gaan we in gesprek met drie onderwijsprofessionals over het belang van goede begeleiding. In dit artikel deelt Denise Versluis, schooldirecteur van basisschool Eben Haëzer in Nieuwpoort, haar verhaal.

Scholengemeenschap CBS Molenwaard, waartoe Eben Haëzer behoort, biedt sinds 2018 startende leraren een driejarig begeleidingstraject om starters wegwijs te maken in de schoolcultuur en leraren te laten groeien in hun vak. ‘En dat werpt z’n vruchten af. Dankzij begeleiding staan startende leraren zelfverzekerder voor de klas’, zegt Denise. Hoe pakken ze dat aan?

Starters stapsgewijs klaarstomen voor het vak

Op Eben Haëzer krijgen beginnende leraren intensieve begeleiding. Ze worden ondersteund door een begeleider die regelmatig op lesbezoek komt, feedback geeft en samen met de starter doelen opstelt. ‘We zijn drie jaar geleden begonnen met het begeleiden van startende leraren omdat we merkten dat het nodig was. Voorheen werden starters echt in het diepe gegooid. Maar het kost tijd om het leraarschap in de vingers te krijgen. Je kunt niet verwachten dat alles op rolletjes verloopt als iemand net van de opleiding komt. Nu pakken we dat stapsgewijs aan. De begeleider pakt telkens een nieuw aspect van het leraarschap op. Zo leert de beginnende leraar elke keer iets nieuws. En dat geeft veel lucht.’

Professionele vaardigheden versterken

Startende leraren vinden vooral het contact met ouders en het voeren van oudergesprekken lastig, vertelt Denise. ‘Dan is het fijn als ze dit samen met een begeleider kunnen voorbereiden. Ook bespreken ze gesprekken na en geeft de begeleider tips. Daarnaast merk ik dat starters vaak korte termijn gericht zijn. Ze hebben moeite om het grotere geheel te zien en het overzicht op de lesstof te bewaren. Dat is logisch. Tijdens stages verzorgen ze toch kortere lessen en staan ze niet een heel schooljaar voor dezelfde groep. Begeleiding helpt om deze professionele vaardigheden te versterken.’

Begeleiding in coronatijd

Tijdens coronatijd kwam de begeleiding wel een beetje stil te liggen, geeft Denise toe. ‘Door alle hectiek die kwam kijken bij het thuisonderwijs, was iedereen wat meer op zichzelf gericht. Daardoor kwam begeleiding op een lager pitje te staan. Dat is jammer, want onderwijs op afstand is natuurlijk ook een vaardigheid waarin startende leraren zich kunnen ontwikkelen. Mocht thuisonderwijs in de toekomst weer de norm worden, dan zou ik dat anders aanpakken. Want ook, of misschien wel juist, in coronatijd is begeleiding en leren van elkaar belangrijk.’

Eye-opener

Al met al is Denise erg tevreden met het begeleidingsprogramma dat haar school aanbiedt. ‘Een startende leraar staat er niet alleen voor. Omdat het traject drie jaar duurt, mag een starter ook echt de tijd nemen om in het vak te groeien. Dat was voor ons echt een eye-opener. Dankzij het begeleidingstraject zijn beginnende leraren bewust bezig met hun professionele groei en het ontwikkelen van hun vaardigheden. En dat draagt bij aan de kwaliteit van ons onderwijs.’

Onderzoek naar begeleiding van startende leraren

Het afgelopen jaar voerde het Arbeidsmarktplatform PO een verkenning uit naar de begeleiding van startende leraren en de gevolgen van de coronacrisis. Benieuwd naar de resultaten? Download hier de verkenning Startende leraren in coronatijd. Of bekijk de factsheet voor een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten.

Download het artikel Startende leraren zelfverzekerder voor de klas dankzij begeleiding