Werkverdelingsplan: handig of een papieren tijger? Doe mee aan het onderzoek
In opdracht van de cao-partijen (AOb, CNV Onderwijs, AVS, FvOv en de PO-Raad) start het Arbeidsmarktplatform PO een onderzoek naar het werkverdelingsplan op scholen in het primair onderwijs. In dat plan brengt de school jaarlijks de werkzaamheden in kaart en maakt het team afspraken over de taakverdeling. In het onderzoek evalueren we hoe het werkverdelingsplan in de praktijk werkt en hoe de sector het ervaart. Ook nemen we de pauzeregeling onder de loep.
Ben jij schoolbestuurder, schoolleider, leraar, vakleraar of OOP’er en wil je je ervaring met het werkverdelingsplan delen? Geef je hier op om deel te nemen aan een online focusgroep:
Vijf jaar geleden is in de cao voor het primair onderwijs afgesproken dat scholen elk jaar de werkzaamheden voor het komende schooljaar in kaart brengen, waarna het team afspraken kan maken over de taakverdeling. Het doel is dat de verdeling van de jaartaken aansluit bij de competenties en interesses van het team en de individuele medewerkers.
Ervaringen delen
Het Arbeidsmarktplatform PO onderzoekt nu hoe scholen het werkverdelingsplan vormgeven, welke afspraken ze erin maken en hoe het in de praktijk werkt. Ook de pauzeregeling wordt onder de loep genomen en goede voorbeelden daarvan zullen worden gedeeld. Een belangrijk onderdeel is de ervaring uit de praktijk van medewerkers met verschillende functies. Daarom nodigen we bestuurders, schoolleiders, leraren, vakleraren en OOP’ers van harte uit om mee te doen aan een online focusgroep om ervaringen en tips te delen.
De focusgroepen wordt voor de zomervakantie georganiseerd en zullen zo’n 60 minuten duren. Wanneer je je opgeeft om mee te doen, nemen we contact met je op om de bijeenkomst in overleg in te plannen op een moment waarop het jou uitkomt.