AI in het primair onderwijs: een nieuwe dimensie in het werk van onderwijsprofessionals

Eén op de 25 leraren in het primair onderwijs combineert het lesgeven met een andere baan buiten het po, bijvoorbeeld in zorg en welzijn of een andere onderwijssector. Dit blijkt uit de thematische verkenning van het Arbeidsmarktplatform PO en DUO. Met vier procent ligt het aandeel hybride leraren in het po lager dan in het onderwijs als geheel (7,6 procent).
Het Arbeidsmarktplatform PO onderzocht hybride leraarschap als mogelijke oplossing voor de aanhoudende tekorten in het onderwijs. Door de combinatie van banen kunnen leraren behouden blijven en kan nieuw personeel worden aangetrokken. De verkenning brengt in kaart welke voorwaarden nodig zijn voor een succesvolle combinatie van banen.
Hybride leraren ervaren voordelen zoals afwisseling, extra uitdaging en de mogelijkheid om kennis uit een andere sector toe te passen in het onderwijs. Schoolorganisaties profiteren van de expertise en sociale netwerken die hybride leraren meebrengen.
De werkgever speelt een belangrijke rol in de succesvolle inzet van hybride leraren. Steun en waardering vanuit de school, een werkbare aanstellingsomvang en duidelijke afspraken over taakverdeling dragen bij aan een goede balans. Wanneer de juiste randvoorwaarden worden gecreëerd, levert hybride leraarschap zowel leraren als schoolorganisaties kansen op.
Meer weten? Download de thematische verkenning hier.