Hoe kunnen bevoegde kunstvakleraren de kunstvakken op school meer impact geven en de werkdruk van de groepsleraren verlichten? Wat hebben scholen nodig om deze vakleraren in te kunnen zetten? Wij zijn benieuwd naar de wensen en ervaringen van scholen en van de kunstvakleraren zelf. Ook onbevoegde kunstvakleraren en kunstenaars nodigen we uit om een vragenlijst in te vullen.
Het Arbeidsmarktplatform PO wil met dit onderzoek beter begrijpen tegen welke obstakels scholen aanlopen als ze kunstvakleraren willen inzetten en hoe deze drempels kunnen worden weggenomen. Om dit goed in kaart te brengen, hebben we drie verschillende vragenlijsten opgesteld:
Behoefte aan kunstvakleraren in beeld
Kunstenaars en kunstvakleraren zijn steeds vaker te vinden in het primair onderwijs. Ze verzorgen bijvoorbeeld lessen beeldende kunst, theater, dans of muziek. Ook lerarenopleidingen bieden steeds vaker speciale opleidingstrajecten aan voor een lesbevoegdheid in de kunstvakken. Het inzetten van bevoegde kunstvakleraren kan helpen om de werkdruk van leraren te verlagen, de kwaliteit van het kunstonderwijs te verbeteren en het lerarentekort terug te dringen.
Het Arbeidsmarktplatform PO onderzoekt de actuele behoefte van scholen aan kunstvakleraren en de opleidingsmogelijkheden. Hiervoor nodigen we alle belanghebbenden uit om hun ervaringen en wensen te delen door een vragenlijst in te vullen. Voor elke doelgroep is er een aparte vragenlijst.
Jouw ervaring telt
Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. Jouw input helpt ons om in kaart te brengen of, en hoe, er meer bevoegde kunstvakleraren kunnen worden ingezet in het primair onderwijs. Doe jij ook mee? Alvast bedankt voor je deelname.