Direct naar content

Als startende leraar sneller je professionele vaardigheden ontwikkelen dankzij begeleiding

Praktijkverhalen 23 november 2021

Als beginnende leraar komt er veel op je af. Want hoe breng je orde en structuur aan in je klas? Hoe ga je om met lastige oudergesprekken? En hoe word je wegwijs in de school? Om te voorkomen dat startende leraren uitvallen, is het belangrijk dat zij goede begeleiding krijgen. Dat draagt bij aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling als leraar. Waar hebben startende leraren behoefte aan en hoe is de begeleiding vormgegeven? In deze serie gaan we in gesprek met drie onderwijsprofessionals over het belang van goede begeleiding. In dit artikel deelt Tomas van de Velde, leraar op basisschool Eduard van Beinum in Rotterdam, zijn verhaal.

Voordat Tomas leraar werd was hij DJ, organiseerde hij festivals en studeerde hij Social Work. Tijdens zijn studie liep hij stage op een basisschool. Dat beviel hem zo goed dat hij na zijn studie niet als social worker op een basisschool aan de slag wilde, maar als leraar. Als zij-instromer stond Tomas gelijk voor de klas. Tijdens het leer- en werktraject krijgt hij intensieve begeleiding vanuit de stichting BOOR en de Hogeschool Rotterdam. ‘Ik ga één dag in de week naar school en sta drie dagen voor groep 3’, zegt Tomas. ‘Je wordt als starter echt in het diepe gegooid. Daarom is het fijn om goede begeleiding te krijgen.’

Lessen observeren en nabespreken

Tomas heeft elke week contact met een bovenschoolse begeleider die hem helpt bij zijn ontwikkeling door lessen te observeren en na te bespreken. ‘De bovenschoolse coach komt één keer per week bij mij in de klas. Ze geeft dan tips of doet een les voor. Ik ben erg tevreden met de praktijkbegeleiding die ik vanuit de stichting krijg. Het sluit precies aan op mijn leertempo en leerdoelen, waardoor ik sneller mijn professionele vaardigheden ontwikkel en een betere leraar word.’

Praktisch leerpunt

‘Het is fijn dat mijn begeleider elke week met me meekijkt’, zegt Tomas. ‘Zo gaf ik laatst bijvoorbeeld een introductieles rekenen waarin ik weinig tijd besteedde aan de uitleg van het concept. Mijn begeleider observeerde dat en liet een week later zien hoe zij een nieuw onderwerp introduceert. Het viel me op dat zij veel uitgebreider in ging op het onderwerp en controleerde of leerlingen de les begrepen hadden. Terwijl ik aan de kinderen vroeg: ‘Hebben jullie het begrepen?’ Dat werkt natuurlijk niet. Zij controleerde het met een individuele opdracht en legde de stof nogmaals uit aan leerlingen die de opdracht niet goed hadden gemaakt. Dat was een praktisch leerpunt en laat goed zien waarom begeleiding belangrijk is.’

Begeleiding bij persoonlijke ontwikkeling kan beter

Hoewel Tomas erg tevreden is over de begeleiding die hij krijgt en het zelfs met een negen zou beoordelen, heeft hij wel een idee hoe het nóg beter zou kunnen. ‘Het is prettig dat de begeleiding naast praktische leerpunten ook ondersteuning biedt bij dingen die niet in de boeken staan. Zoals lastige gesprekken met ouders en samenwerken met collega’s. Wat ik nog mis is een steunpunt of vangnet als het gaat om persoonlijke ontwikkeling.’

Onderzoek naar begeleiding van startende leraren

Het afgelopen jaar voerde het Arbeidsmarktplatform PO een verkenning uit naar de begeleiding van startende leraren en de gevolgen van de coronacrisis. Benieuwd naar de resultaten? Download hier de verkenning Startende leraren in coronatijd. Of bekijk de factsheet voor een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten.

Download het artikel Als startende leraar sneller je professionele vaardigheden ontwikkelen dankzij begeleiding