Aan de slag met diversiteit en inclusie: sluit je aan bij het leernetwerk of kom naar onze bijeenkomsten
![personen met elkaar in gesprek](https://arbeidsmarktplatformpo.nl/wp-content/uploads/2024/07/personen-met-elkaar-in-gesprek-500x280.jpg)
Samenwerken met professionals buiten het onderwijs? Scholen doen het veelvuldig. Mits goed georganiseerd kan deze samenwerking met ‘externen’ een school veel opleveren, zo blijkt uit de recente verkenning De kracht van samenwerking van het Arbeidsmarktplatform PO.
In hun streven naar het beste onderwijs voor de leerlingen en soms ook om eigen personeel te ontlasten, werken scholen veelvuldig samen met externe partners. Het aantal samenwerkingspartners ‘van buiten’ kan oplopen tot enkele tientallen per school. Daarbij gaat het onder meer om de gemeente, (jeugd)zorg en kinderopvang. Maar bijvoorbeeld ook om vakdocenten, de bibliotheek, de wijkagent en de preventiemedewerker.
Om meer licht te werpen op het effect van samenwerking op onderwijspersoneel, gingen we het gesprek aan met schoolleiders, leraren en onderwijsadviseurs. Uit de gevoerde gesprekken blijkt onder meer dat scholen hechten aan korte lijnen met vaste samenwerkingspartners en aan een gedeelde visie op samenwerking.
Verder wordt het aangaan en onderhouden van samenwerkingsrelaties in eerste instantie vaak gezien als een investering. Maar loopt de samenwerking eenmaal goed? Dan kan dit het onderwijspersoneel ontlasten en – mits goed georganiseerd – bijdragen aan verlaging van de werkdruk.
Door de ‘blik van buiten’ krijgen onderwijsmedewerkers bovendien vaak een breder en completer beeld van de leerlingen. Dat komt ook de ontwikkeling van de individuele leerling uiteindelijk ten goede.
Op basis van hun bevindingen formuleren de onderzoekers meerdere aandachtspunten voor scholen die de samenwerking met externe partners optimaal willen organiseren.
Dit is slechts een greep uit de conclusies en aanbevelingen. Meer weten? Download dan nu de hele verkenning De kracht van samenwerking.