Maak je hr-beleid in het primair onderwijs? Deel jouw visie op zij-instromende schoolleiders!

De personeelstekorten in het po zijn niet alleen structureel, maar ook ongelijk verdeeld over regio’s en scholen. Zolang de tekorten blijven bestaan, is het zinvol te onderzoeken of een gelijkere verdeling van personeel – en daarmee van de tekorten – mogelijk is. Dit draagt bij aan meer kansengelijkheid voor leerlingen in het hele land. In de verkenning Regionale arbeidsmobiliteit en personeelstekorten in het primair onderwijs delen we een aantal kleinschalige voorbeelden van de inzet van regionale arbeidsmobiliteit.
Deze verkenning is gebaseerd op gesprekken met bestuurders, beleidsmakers en projectleiders die betrokken zijn bij de aanpak van personeelstekorten in het basisonderwijs. Ook zijn wij het gesprek aangegaan met personen die nauw betrokken zijn bij de uitvoering van initiatieven rond regionale mobiliteit. Veel van de opgehaalde voorbeelden richten zich op mobiliteit binnen de stad of zelfs op wijkniveau. De meeste voorbeelden komen uit grootstedelijke gebieden. Hoewel hier niet specifiek op is gefocust in de uitvraag, ligt het voor de hand dat de urgentie van de tekortproblematiek, vooral in de G5, hieraan ten grondslag ligt.
Wil je graag snel een inzicht in de highlights uit deze verkenning en de gedeelde voorbeelden? Bekijk dan onderstaande factsheet.