De leerlingenprognoses in het Scenariomodel PO weer up-to-date

Onderwijsprofessionals gebruiken steeds vaker kunstmatige intelligentie (AI) in het primair onderwijs. AI-toepassingen kunnen onderwijsprofessionals ondersteunen bij lesvoorbereiding, nakijkwerk en leerlingbegeleiding, waardoor er meer ruimte ontstaat voor maatwerk en persoonlijke aandacht. Maar hoe verandert AI het werk in het onderwijs en welke voorwaarden zijn nodig voor een succesvolle toepassing? Het Arbeidsmarktplatform PO deed een thematische verkenning naar de impact van AI op het werken in het primair onderwijs.
Uit de literatuurverkenning blijkt dat AI zowel binnen als buiten de klas waarde kan toevoegen. Adaptieve leermiddelen bieden leerlingen bijvoorbeeld een leerroute op maat, terwijl AI-tools kunnen helpen bij administratieve taken en het analyseren van leerresultaten. Dit kan het werk van onderwijsprofessionals verrijken en bijdragen aan meer efficiëntie en effectiviteit in het onderwijs.
Tegelijkertijd vraagt de inzet van AI om bewuste keuzes. AI-systemen werken met grote hoeveelheden data en het is belangrijk dat schoolorganisaties regie houden over hoe deze technologie wordt ingezet. Daarom is een sectorbrede visie essentieel, evenals gerichte professionalisering van onderwijsmedewerkers. In de thematische verkenning doen wij drie aanbevelingen voor schoolorganisaties en beleidsmakers om AI op een verantwoorde manier te integreren in het onderwijs.
Benieuwd naar de volledige thematische verkenning en de aanbevelingen? Lees het rapport hier