Het behoud van personeel in het primair onderwijs is belangrijker dan ooit in het licht van het aanhoudende personeelstekort. Het tekort aan schoolleiders, leraren en ondersteunend personeel zet scholen onder druk. ‘Het is belangrijk dat scholen ondanks deze uitdagingen blijven investeren in een aantrekkelijke werkomgeving waarin professionals de ruimte krijgen om hun werk goed te doen en ondersteund worden,’ aldus Thijs Roovers, voorzitter van het Arbeidsmarktplatform PO.
In 2023 werkten maar liefst 3.860 leraren in het primair onderwijs door na hun AOW-leeftijd, een stijging van 74 procent ten opzichte van 2019. Dat lees je in de nieuwe Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2024, een publicatie van het Arbeidsmarktplatform PO. Dat steeds meer leraren doorwerken na hun AOW-leeftijd toont hun toewijding en betrokkenheid, maar onderstreept ook het belang om doorwerken een keuze te laten zijn in plaats van een noodzaak. ‘Door te investeren in duurzame inzetbaarheid en een gezonde werkbalans kunnen we ervoor zorgen dat onderwijsprofessionals gemotiveerd blijven om bij te dragen aan het beste onderwijs voor ieder kind,’ zegt Roovers.
Professionele ontwikkeling van onderwijspersoneel
Het beste onderwijs voor ieder kind is de basis van een sterke samenleving. Goede onderwijsprofessionals zijn daarvoor onmisbaar. Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen, is het belangrijk dat leraren, onderwijsondersteuners en schoolleiders zich professioneel blijven ontwikkelen. Ongeveer de helft van het onderwijspersoneel werkt aan hun professionele ontwikkeling en voelt zich hierin gestimuleerd. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat naast werkdruk het gebrek aan persoonlijke uitdaging en mogelijkheden voor professionele ontwikkeling belangrijke redenen zijn voor leraren om het onderwijs te verlaten. ‘Dat begin 2024 de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren is gestart vind ik dan ook een mooie ontwikkeling. Met dit initiatief worden leraren geholpen in hun professionele ontwikkeling om de onderwijskwaliteit te versterken en het beroep aantrekkelijker te maken. Daarmee draagt het initiatief ook bij aan de aanpak van het lerarentekort’, aldus Roovers.
Gezamenlijke oplossingen voor het personeelstekort
Met een landelijk tekort van 9.800 fte aan leraren en 1.275 fte aan schoolleiders is het vinden van oplossingen urgenter dan ooit. Dit tekort is vooral voelbaar in grote steden en het speciaal onderwijs. Ondanks een dalend aantal leerlingen blijft de werkgelegenheid in de sector stijgen. ‘We moeten inzetten op een aantrekkelijke werkomgeving waarin onderwijsprofessionals zich gewaardeerd voelen en zich kunnen blijven ontwikkelen. Dit vraagt een aanpak op meerdere vlakken. Een gezamenlijke aanpak en samenwerking zijn hierbij essentieel,’ zegt Roovers. ‘Het is goed om te kijken naar een optimale inzet van álle professionals in het onderwijs en hun verscheidenheid aan kwaliteiten goed te benutten. Om de toekomst van het onderwijs veilig te stellen, moeten we blijven investeren in de mensen. Alleen door samen te werken en te innoveren, kunnen we een werkomgeving creëren waar onderwijsprofessionals graag willen komen én blijven werken.’