De belangrijkste reden van werkgevers om onderwijsassistenten of leraarondersteuners in te zetten, is om leraren te ontlasten. Dat geldt voor maar liefst 84% van de werkgevers. Andere belangrijke motieven zijn de mogelijkheid om ondersteuning te bieden aan zorgleerlingen (78%) en om meer individuele begeleiding en maatwerk te bieden aan alle leerlingen (70%). Zo blijkt uit de verkenning naar de (arbeidsmarkt)positie van onderwijsassistenten en lerarenondersteuners in het primair onderwijs van Arbeidsmarktplatform PO.
Onderwijsassistenten en lerarenondersteuners spelen de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol op scholen. Toch verschillen de manieren waarop ze worden ingezet. Soms geven ze indirect hulp aan leerlingen. Soms krijgen ze lesgevende taken waarbij directe interactie plaatsvindt met leerlingen. Omdat meer kennis over een duurzame inzet gewenst is, voerde het Arbeidsmarktplatform PO een verkenning uit. In totaal hebben ruim 350 onderwijsassistenten en lerarenondersteuners en ruim 560 werkgevers in de sector eind 2020 hun ervaringen gedeeld.
Functieomschrijving en werktevredenheid
Opvallend is dat ruim meer dan de helftvan de onderwijsassistenten en lerarenondersteuners aangeeft taken uit te voeren die buiten de functieomschrijving vallen. Van alle werkgevers geeft circa 18% dit aan. Het merendeel, maar liefst 79%, van de onderwijsassistenten en lerarenondersteuners is (zeer) tevreden over zijn/haar takenpakket. Bijna 88% van de werkgevers is (zeer) tevreden over de inzet van onderwijsassistenten en lerarenondersteuners binnen de school/het schoolbestuur.
Meer weten over inzet van leraarondersteuners en onderwijsassistenten?
Wil je meer lezen over dit onderzoek? Download de infographic met de belangrijkste onderzoeksresultaten.
Wil je het hele onderzoeksrapport lezen? Download hier de verkenning: De (arbeidsmarkt)positie van onderwijsassistenten en lerarenondersteuners in het primair onderwijs.