Maak je hr-beleid in het primair onderwijs? Deel jouw visie op zij-instromende schoolleiders!

Onderwijsassistenten en lerarenondersteuners (OOP) spelen de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol op scholen. Via verschillende loopbaanpaden kunnen zij zich blijven ontwikkelen in hun vak, zo blijkt uit de verkenning naar hun inzet en loopbaanmogelijkheden. Om OOP’ers en hun leidinggevenden te helpen om hierover in gesprek te gaan heeft het Arbeidsmarktplatform PO een Gesprekswijzer ontwikkeld.
Onderwijsassistenten en lerarenondersteuners zijn niet meer weg te denken uit het primair onderwijs. Daarom is het cruciaal dat zij zich kunnen blijven ontwikkelen en dat scholen hun dat perspectief ook bieden om hen voor het onderwijs te behouden.
Door bijscholing en training kunnen onderwijsondersteuners kun kennis en vaardigheden vergroten. En dat willen ze ook graag, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe pak je dat aan? Daarvoor ontwikkelde het Arbeidsmarktplatform PO een Gesprekswijzer Loopbaanpaden van onderwijsondersteuners in het primair onderwijs. Er is zowel een interactieve versie als een printversie gemaakt.
Uit de verkenning van het Arbeidsmarktplatform PO naar de inzet en loopbaanpaden van onderwijsondersteuners blijkt dat er een breed scala aan loopbaanmogelijkheden bestaat. Het gaat om:
Vaak zijn OOP’ers zich niet bewust van de mogelijkheden die er zijn. De voorbeelden in de Gesprekswijzer maken het gemakkelijker voor leidinggevenden en OOP’ers om het gesprek aan te gaan over hun professionele ontwikkeling en loopbaan.