Het personeelstekort in het primair onderwijs neemt de komende jaren verder toe. Het behoud en duurzaam inzetbaar houden van álle onderwijsmedewerkers wordt daardoor steeds belangrijker. Welke behoeften hebben onderwijsmedewerkers in verschillende levensfasen om met plezier te willen blijven werken? En op welke manier kan de eigen regie hierop gestimuleerd en gefaciliteerd worden? Om antwoord te geven op deze vragen voerde het Arbeidsmarktplatform PO een verkenning naar duurzame inzetbaarheid in het primair onderwijs uit. Benieuwd naar de belangrijkste uitkomsten?
De resultaten zijn gebaseerd op een literatuurverkenning, een representatieve enquête en groepsgesprekken met medewerkers in het primair onderwijs.
Behoeften van onderwijsmedewerkers in verschillende levensfasen
Duurzame inzetbaarheid is een breed begrip. In de verkenning wordt de definitie gehanteerd dat werkenden duurzaam inzetbaar zijn als zij:
- vitaal, energiek en veerkrachtig zijn;
- mentaal en fysiek in goede gezondheid zijn, en;
- over de juiste kennis en vaardigheden beschikken, nu en in de toekomst.
De verkenning geeft inzicht in de behoeften die onderwijsmedewerkers hebben in verschillende levensfasen en hoe de eigen regie op duurzame inzetbaarheid gestimuleerd en gefaciliteerd kan worden. In het onderzoek wordt in kaart gebracht wat al bekend is uit het primair onderwijs en uit andere sectoren over duurzame inzetbaarheid, eigen regie en behoeften van medewerkers in verschillende levensfasen. Daarnaast wordt onderzocht hoe we ervoor kunnen zorgen dat onderwijsmedewerkers nu en in de toekomst gezond en met plezier aan het werk blijven. En waar onderwijsmedewerkers behoefte aan hebben.
Meer lezen
Wil je meer weten over duurzame inzetbaarheid in het primair onderwijs en de behoeften van onderwijsmedewerkers in verschillende levensfasen? Lees de verkenning Duurzame inzetbaarheid in het primair onderwijs. Benieuwd naar de belangrijkste uitkomsten van deze verkenning? Bekijk ook de factsheet Duurzame inzetbaarheid in het primair onderwijs.