Samenwerkingsspel: spelenderwijs op weg naar diversiteit en inclusie
SAMENWERKINGSSPEL - SAMEN OP SCHOOLWil jij samen met je team het gesprek voeren over diversiteit en inclusie en de bewustwording rondom het thema vergroten? Met het samenwerkingsspel ‘Samen op school’ ga je op een laagdrempelige manier aan de slag met het thema. Speel het spel en maak spelenderwijs ervaringen, meningen en uitdagingen rondom diversiteit en inclusie bespreekbaar.
Op een laagdrempelige en speelse manier in gesprek over diversiteit en inclusie
SPECIAAL VOOR SCHOOLTEAMS IN HET PRIMAIR ONDERWIJSHet Arbeidsmarktplatform PO heeft een bordspel ontwikkeld om schoolteams in het primair onderwijs op weg te helpen als zij aan de slag willen met het thema diversiteit en inclusie. ‘Samen op school’ daagt teams uit om met elkaar in gesprek te gaan, opdrachten uit te voeren en privileges en vooroordelen te verkennen. Dit alles in de veilige setting van een speelse en leerzame ervaring.
Download het spel opent in nieuw tabbladBenieuwd hoe anderen het spel ervaarden en wat ze ervan vonden? Bekijk de video hieronder.
Bewustwording over diversiteit en inclusie vergroten
EEN VEILIGE EN PRETTIGE WERKOMGEVING VOOR IEDEREENSpeel samen met je schoolteam en:
- Vergroot samen jullie bewustwording rondom diversiteit en inclusie
- Leg een basis voor een inclusieve schoolcultuur
- Denk samen na over wat al goed gaat en wat anders kan
- Concretiseer waar jullie als team vervolgacties aan willen geven
Voorbereiding en spelbenodigdheden
IDEAAL VOOR EEN TEAMVERGADERING OF STUDIEDAGHet spel ‘Samen op school’ is speciaal ontwikkeld voor schoolteams en neemt ongeveer anderhalf tot twee uur in beslag. Het is dus ideaal voor een teamvergadering of studiedag. Elk spel is geschikt voor zes tot negen spelers. Zijn jullie met meer? Zorg dan voor meerdere speeltafels met elk een eigen spel.
Benodigdheden per spel:
- Een tafel om samen aan te zitten
- Drie pennen of potloden in de kleuren blauw, groen en oranje
- Twee dobbelstenen of een gratis dobbelstenen-app
- Twee timers, bijvoorbeeld op je telefoon
- Een kleurenprinter om de handleiding, het speelbord, de opdrachten, symbolen, challenges en de evaluatie te printen
Het doel van het spel:
Verdien samen zoveel mogelijk punten én bereik binnen de tijd allemaal de lerarenkamer, waar iedereen erbij hoort en wordt gezien én gehoord. Om de lerarenkamer te bereiken, beweeg je over het speelbord door opdrachten uit te voeren en punten te verdienen met challenges.
Bekijk hieronder de instructievideo voor een handige uitleg over hoe je het spel speelt.
Tips voor het spelen van het spel
EEN SPELBEGELEIDER KAN HET SPEL NAAR EEN HOGER NIVEAU TILLEN- Bepaal samen vooraf hoe jullie het spel willen spelen. Ligt de focus op strategie en het behalen van zoveel mogelijk punten, of willen jullie juist in gesprek gaan over de verschillende aspecten van diversiteit en inclusie die tijdens het spel aan bod komen?
- Het spel kan zelfstandig gespeeld worden, maar begeleiding kan het spel naar een hoger niveau tillen. Je kunt er dus ook voor kiezen om iemand uit je team aan te wijzen als spelbegeleider. Een spelbegeleider kan de opdrachten voorlezen, de tijd bijhouden en een time-out inlassen om ruimte te geven voor een gesprek als daar behoefte aan is.
‘Een spelbegeleider zorgt voor structuur en creëert extra ruimte voor reflectie, wat de ervaring nog waardevoller kan maken!’
– Eline van der Zwet Slotenmaker, adviseur bij het Arbeidsmarktplatform PO
Op weg naar diversiteit en inclusie: zet samen spelenderwijs de eerste stap
Ben je klaar om het gesprek over diversiteit en inclusie aan te gaan met je schoolteam? Download het spel en ontdek op een speelse en laagdrempelige manier hoe jullie samen kunnen werken aan een inclusieve schoolcultuur.
Heb je vragen of wil je feedback geven?
Deel jouw ervaring!Heb je nog vragen over het spel of wil je jouw ervaring en suggesties met ons delen? Klik op de knop hieronder en vul het formulier in. We horen graag van je!
Veelgestelde vragen (FAQ)
1. Voor wie is het bordspel bedoeld?
Het bordspel ‘Samen op school is speciaal ontwikkeld voor schoolteams in het primair onderwijs. Het spel is bedoeld om teamleden op een speelse en laagdrempelige manier met elkaar in gesprek te laten gaan over diversiteit en inclusie.
2. Hoeveel tijd kost het om het spel te spelen?
Het spel duurt ongeveer anderhalf tot twee uur. Dit maakt het ideaal om te spelen tijdens een teamvergadering, studiedag of een speciale teamactiviteit.
3. Hoeveel spelers kunnen meedoen?
Het spel is geschikt voor zes tot negen spelers. Als je team groter is, kun je meerdere speeltafels opzetten met elk een eigen spelset. Verdeel jullie over de drie teams rond het spelbord.
- Zorg voor minimaal 2 spelers per team
- Elk team heeft een eigen hoek en een eigen pen of potlood
4. Wat heb ik nodig om het spel te spelen?
Voor het spel heb je het volgende nodig:
- Een tafel om samen aan te zitten
- Drie pennen of potloden in de kleuren blauw, groen en oranje
- Twee dobbelstenen of een gratis dobbelstenen-app
5. Hoe weet je wanneer het spel is afgelopen?
Het spel is afgelopen wanneer de tijdslimiet is bereikt. Het doel is om samen zoveel mogelijk punten te verdienen en ervoor te zorgen dat iedereen in de laatste vijf minuten in de lerarenkamer aankomt om 20 extra punten te verdienen. Wat gebeurt er als sommige teams de lerarenkamer nog niet hebben bereikt of als je door de challenges heen bent?
- Zijn jullie bij de lerarenkamer, maar andere teamleden nog niet? Help hen om ook de lerarenkamer te bereiken.
- Ben je door alle challenges heen? Verdeel je teamleden over andere teams en help hen naar de lerarenkamer.
6. Hoe beweeg je over het bord?
Je beweegt over het bord door opdrachten uit te voeren. Zodra een opdracht is voltooid, mag je dobbelen met twee dobbelstenen om stappen vooruit te zetten. Een stap betekent dat je van de ene hexagon naar de volgende beweegt. Let op: je mag door muren bewegen, maar niet over een getekende lijn stappen.
7. Hoe verdien je punten?
Je verdient punten door challenges (beschreven op het A4-blad met Challenges) onderling te verdelen en succesvol uit te voeren. Elke voltooide challenge levert punten op, dus kies verstandig en werk samen om het meeste uit jullie inspanningen te halen.
8. Wat als je in een beurt langs een of meerdere symbolen komt?
Als je tijdens jouw beurt langs een of meerdere symbolen komt, maak je eerst je volledige route af. Daarna zoek je op wat de symbolen betekenen. Deze symbolen functioneren als kanskaarten die geluk of tegenslag kunnen opleveren—net als privileges, die soms oneerlijk verdeeld zijn.
9. Kan het spel ook zonder spelbegeleider gespeeld worden?
Ja, het spel kan zelfstandig gespeeld worden. Echter, een spelbegeleider kan de ervaring verrijken door structuur te bieden, opdrachten voor te lezen, de tijd bij te houden, en ruimte te scheppen voor reflectie en gesprekken.
10. Hoe kan ik het spel downloaden en voorbereiden?
Je kunt het spel eenvoudig downloaden via de knop op deze pagina. Zorg ervoor dat je de spelmaterialen uitprint en de benodigdheden klaarlegt voordat jullie aan de slag gaan. Bekijk ook de instructievideo voor een handige uitleg.
11. Wat als we het spel niet binnen twee uur kunnen afmaken?
Dat is geen probleem! Het spel kan gemakkelijk worden gepauzeerd en later worden voortgezet. Als jullie meer tijd willen nemen om bepaalde thema’s te bespreken, kan dat uiteraard ook.
12. Wat levert het spelen van dit spel ons op?
Het spel helpt jullie om bewustwording te vergroten, ervaringen en meningen te delen, en samen eerste stappen te zetten naar een inclusieve schoolcultuur. Het bevordert de verbinding binnen het team en inspireert tot actie.
Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief
Vul je e-mailadres in en blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het primair onderwijs en onze publicaties, bijeenkomsten & kennissessies.