Het belang van een goede teamdialoog
Aan de slag met teamdialoogAls schoolleider is het belangrijk om te weten hoe je de dialoog in het team kunt versterken, hoe je die zelf uitvoert en hoe de theorie van Waarderende gespreksvoering (Appreciative Inquiry) hierbij kan ondersteunen. Met als doel dat jij een betere dialoog met je team kunt voeren en de ontwikkelwensen van teamleden bespreekbaar zijn. Dit is stap 1 op weg naar een betere dialoog in het team.
Stap 1 | Het belang van een goede teamdialoog
Als schoolleider heb je een belangrijke rol bij de professionalisering van de teamleden en ook bij een teamdialoog. In deze aanpak sta jij, als schoolleider, daarom centraal. Je krijgt handvatten aangereikt om een waarderende dialoog met je team te voeren en hen goed te begeleiden.
Meer werkplezier met teamdialoog over professionalisering
Onderwijsprofessionals zorgen vaak beter voor een ander dan voor zichzelf. Maar aandacht houden voor de eigen ontwikkeling is ook van groot belang, om competent en met plezier aan het werk te blijven. Daarom richt deze aanpak zich op de teamdialoog over professionalisering.
In het primair onderwijs is steeds meer behoefte aan een werkcultuur waar leren, ontwikkelen en kennisdeling centraal staan. Het delen van gevoelens, gedachten en ideeën over professionalisering is niet altijd vanzelfsprekend. Centrale thema’s in het gesprek over professionalisering zijn: samen reflecteren en onderzoeken, elkaar kritisch bevragen om verbetering te realiseren, en feedback vragen en geven. Deze verschillende thema’s binnen professionalisering vragen om dialoog tussen schoolleiders en medewerkers, omdat het bijvoorbeeld stimulerend werkt als schoolleiders geïnteresseerd zijn in de ontwikkelbehoefte van leerkrachten. Maar ook binnen het team als geheel is een goede frequente teamdialoog van belang.
Met een open dialoog creëer je een omgeving waarin niet alleen aandacht is voor elkaar en persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor prettig samenwerken in teamverband. Zo kom je tot gezamenlijke en gedragen teamafspraken die bijdragen aan de professionalisering van de individuele teamleden en voor het team als geheel. Het beoogde effect: goed onderwijs en een prettig werkklimaat voor iedereen.
In dialoog met waarderende gespreksvoering
De aanpak is gebaseerd op Appreciative Inquiry. Op basis daarvan is een methodiek voor waarderende gespreksvoering ontwikkeld. Bij waarderende gesprekken zit de kern in een positieve manier van onderzoeken. Je gaat op onderzoek uit en parkeert je eventuele oordeel. Het uitgangspunt ‘Wat gaat er goed’ is de basis voor een waarderend gesprek.
Aandacht voor teamontwikkeling
Door teamdialoog nodig je jouw team uit om zich te ontwikkelen. Om deze teamdialoog in goede banen te leiden, is het belangrijk dat je begeleidingsvaardigheden ontwikkelt. Doordat jij als schoolleider jouw team begeleidt, draag je bij aan de kwaliteit van de interactie in het team. Zo creëer je een veilige werkomgeving waarin de teamleden zich kunnen blijven ontwikkelen en uiteindelijk zelf in staat zijn om een goede teamdialoog te voeren.
Bekijk hieronder de video’s waarin Lola Molenkamp, adviseur bij Arbeidsmarktplatform PO, Renate van der Veen, dialoogtrainer, interviewt over wat een teamdialoog precies is en het belang ervan.
Hoe ziet jouw ideale team eruit?
OpdrachtVisualiseer hoe de ideale situatie met je team eruitziet. Hoe voeren jullie de teamdialoog? Hoe voelen de teamleden zich? Wat is er dan anders dan nu? Schrijf op wat je graag met je team wilt bereiken. Bespreek dit, waar mogelijk, met je collega-schoolleider.
Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief
Vul je e-mailadres in en blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het primair onderwijs en onze publicaties, bijeenkomsten & kennissessies.